Vanliga frågor och svar om mobilt BankID

Publicerad

I dagens digitala samhälle har nästan alla med en smartphone även ett mobilt BankID. Och det finns goda skäl till varför – det är ett bekvämt sätt att hantera din ekonomi när du är på språng, och det kan även användas i en hel del andra sammanhang för att verifiera sig hos olika myndigheter och tjänster.

Som med allt annat finns det dock en hel del frågor gällande mobilt BankID som ständigt dyker upp. Vi får ständigt frågor inskickade till oss på Korrekta Utbetalningar och vissa av dessa frågor har faktiskt koppling till om just mobilt BankID. I den här artikeln har vi därför sammanställt alla de mest vanliga frågorna och svaren från webben gällande mobilt BankID.

Nu sätter vi igång!

Hur skaffar man ett mobilt BankID?

För att få ett mobilt BankID måste du först och främst uppfylla ett par olika kriterier. Dessa kan variera från vilken bank du är kund hos, men i allmänhet måste du:

  • Vara minst 13 år gammal
  • Ha ett svenskt personnummer
  • Ha ett svenskt mobiltelefonnummer
  • Vara kund hos en bank som erbjuder BankID

Om du uppfyller alla dessa krav kan du oftast ansöka om mobilt BankID direkt via bankens webbplats eller app. Ansökningsprocessen går oftast väldigt snabbt och kan vanligtvis genomföras via dessa tre steg:

1. Ladda ner BankID-appen där appar finns

2. Logga in på din internetbank och beställ Mobilt BankID

3. Aktivera Mobilt BankID (aktiveringen kan skilja sig något beroende om du gör det via en mobil enhet eller dator)

Vad händer om man byter telefon?

En annan vanlig fråga som vi ofta ser cirkulera är vad som händer med ens mobila BankID när man ska byta eller köpa ny telefon. Faktum är att det går inte att kopiera eller flytta ditt mobila BankID från en telefon till en annan. 

Det enda sättet att få BankID på din nya telefon är att installera det på nytt. Lyckligtvis är det som sagt mycket enkelt installera BankID och det brukar finnas tydliga instruktioner på hur du ska gå tillväga hos din internetbank – annars kan du kontakta bankens support.

Vad kan man använda mobilt BankID till?

Mobilt BankID används för att legitimera sig och godkänna handlingar på webben. Som du förstår är ett mycket brett begrepp som i praktiken kan användas för många olika saker. Du kan till exempel använda BankID för att:

  • Logga in på internetbanken
  • Göra betalningar på internet
  • Ansöka om vissa typer av lån eller krediter
  • Skicka in din deklaration
  • Underteckna dokument elektroniskt
  • Identifiera dig

Det går till och med att logga in och skapa konto på svenska online casinon med hjälp av mobilt BankID. Notera dock att detta inte är möjligt på nordiska casino utan licens utan endast på spelsajter med svensk licens.

Är mobilt BankID säkert att använda?

Det råder ingen tvekan om att mobilt BankID är ett mycket säkert och bekvämt sätt att autentisera sig på nätet.

Men med detta sagt är det viktigt att komma ihåg att det fortfarande är ditt ansvar som användare att se till att du håller ditt mobila BankID säkert.

Här är några tips på hur du kan göra det:

  • Ge aldrig ut din PIN-kod till vem som helst
  • Spara aldrig din PIN-kod på din telefon
  • Uppdatera telefonens programvara regelbundet

Om du följer dessa enkla tips kan du vara ganska säker på att din mobila BankID är så säkert som det bara kan vara.